/ Lékař /

Výživa seniorů

Výživa seniorů

Lékař

7. říjen 2013

Výživa ve stáří nabývá v důsledku změn ve věkové struktuře obyvatelstva neustále na významu. Z hlediska výživy tvoří senioři velkou rizikovou skupinu obyvatelstva. Řada faktorů ovlivňuje ve stáří nejen přísun živin, ale i jejich využití. Výživa ve stáří se vyznačuje řadou zvláštností, které souvisí se změnami organizmu v tomto období života a celkovým zdravotním stavem člověka. U seniorů mohou být důsledky nesprávné výživy daleko závažnější než u osob středního věku. Často slýcháváme od starších osob já už tolik nejím, mně stačí káva s mlékem a rohlík. Přitom, stejně jako v jiném životním období, i ve stáří platí, že stravování musí být vyvážené, pestré a s dostatečným množstvím všech potřebných živin. Nedostatečná výživa se vždy nepříznivě odrazí na zdravotním stavu člověka. Zásadní význam pro prevenci výživových chyb je včasná, přiměřená a systematická propagace  zdravé výživy, prováděná u seniorů už v domácím prostředí. Spolupráce s rodinou je nesmírně důležitá. Senior ve svém domácím prostředí snadno podlehne svým starým stravovacím návykům.

K čemu je nám vlastně správná výživa: správná výživa zvyšuje obranyschopnost organizmu, přispívá k rychlejšímu uzdravování a hojení ran, ke zlepšení hybnosti a tím i soběstačnosti.

Potřeba na energii se ve stáří snižuje, ale potřeba živin pro obnovu a posílení kondice neklesá. Potřeba tekutin je pro organizmus seniora stejná jako v mládí.

 Důvody nechutenství seniorů: jsou nejčastěji věkem podmíněné změny jako např. zhoršení čichu, chuti k jídlu, ztráta zubů, zhoršené polykání, snížená sekrece trávicích kyselin, snížení vstřebávání ve sliznici střeva a další. U seniorů je známo, že deprese je jednou z častých příčin rozvoje podvýživy. Negativní emoce mohou být příčinou nechutenství, nevolnosti, pocitu plnosti. V neposlední řadě sem lze zařadit i ekonomickou situaci seniorů a užívání léků, které také snižuje chuť k jídlu. 

Postupy k zajištění správné výživy zdravých seniorů

  • Strava má být co nejvíce pestrá, s ohledem na časté poruchy chuti a nebrání-li tomu nějaká zdravotní komplikace i různě kořeněná. S ohledem na ztrátu chrupu je vhodné přizpůsobit její úpravu a konzistenci, pokrmy krájet na malé kousky, mlít, mixovat, ovoce a zeleninu strouhat.
  • Z technologické úpravy pokrmů je nutno preferovat vaření a dušení bez smažení na tuku,pečené a smažené pokrmy by měly být omezeny na minimum.
  • S ohledem na možné poruchy polykání, trávení a vstřebávání jíst pomalu, stravu rozdělit do většího počtu malých porcí (optimální je 5-6)
  • Senior by se neměl přejídat, ale ani hladovět. Doporučuje se naposledy jíst a pít 2 hodiny před ulehnutím ke spánku.
  • Zavést pitný režim a dbát, aby denní příjem tekutin činil alespoň 2 l, všímat si známek dehydratace (nedostatečná tvorba slin, vysychání sliznice v ústech, bolest hlavy, poruchy soustředění, zmatenost atd.)
  • Dbát na prevenci nákaz. Zásady hygieny je nutno dodržovat zejména při manipulaci se syrovým masem, drůbeží a vejci. Tyto potraviny důkladně tepelně opracovat.

 

Použitá literatura:T.Starnovská,Specifika výživy seniorů