/ Kultura /

Saleem Ashkar za dva týdny zahájí druhou koncertní sérii Beethovenových klavírních sonát a chystá Master Class

Saleem Ashkar za dva týdny zahájí druhou koncertní sérii Beethovenových klavírních sonát a chystá Master Class

Kultura

15. listopad 2017

Díky mimořádnému projektu Saleem Ashkar Beethoven Residency zazní v Praze kompletní cyklus Beethovenových klavírních sonát, které provází přívlastek Nový zákon v hudbě. Všech 32 Beethovenových klavírních sonát postupně představuje talentovaný izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar. Druhou část cyklu zahájí v pondělí 27. listopadu v 19:30 v Anežském klášteře a opět usedne ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein. Ashkarova několikaletá soustředěná koncentrace na dílo Ludwiga van Beethovena se zúročila také v nahrávání kompletu Beethovenových klavírních sonát pro prestižní label Decca - první dvoj CD vyšlo v červenci 2017. Praha je jedním ze čtyř evropských měst, kde celý cyklus Saalem Ashkar uvádí. V Berlíně se uskutečnil každý z osmi koncertů, pořádaných respektovaným Konzerthausem, na jiném prestižním místě a všechny sonáty velkého německého skladatele zazněly také na Morgenland Festivalu v Osnabrücku. V roce 2016 zazněly sonáty v řadě izraelských měst, na místech spjatých s hebrejskou, křesťanskou i arabskou kulturou.

 

Cyklus klavírních sonát komponoval vídeňský klasik během téměř třiceti let a patří k nejdůležitějším souborům skladeb v evropských dějinách. V průběhu listopadového večera zazní úplně první Beethovenova klavírní sonáta f moll, op. 2, jejíž melodika i ornamentika upomínají ještě na Haydna a Mozarta. Třináctá sonáta Es dur, op. 27 „Quasi una fantasia” má v Beethovenově tvorbě ústřední místo a posluchače okouzluje krásnými lyrickými místy.  Dále zazní sonáta č. 27 e moll op. 90 z roku 1814 a jedenadvacátá sonáta C dur, op. 53 „Valdštejnská“, která vznikla roku 1804 brzy po dokončení Symfonie Eroica - a její rozlehlá a mocná dispozice tomu odpovídá.  Firma C. Bechstein připravila cyklus ve spolupráci s Národní galeriív Praze.

Vstupenky jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Na aktuální sérii koncertů pořadatelé opět nabízejí cenově výhodné abonmá.

Saleem Ashkar naváže na úspěšný koncertní cyklus i Master Class, kterou povede v úterý 28. listopadu od 9.30. Vstup je zdarma po předchozí registraci na info@pmpif.org. Master Class spolupořádají Prague Music Performance, C. Bechstein a Národní galerie v Praze.

Pro posluchače je výjimečnou příležitostí být svědkem takto koncertně uceleně prováděného cyklu. Saalem Ashkar se tímto počinem řadí k umělcům, kteří se provedením kompletu Beethovenovských sonát výrazně zapsali do světové koncertní historie. Ve 40. letech minulého století to byl Arthur Schnabel a o 40 let později Alfred Brendel, jenž jako první klavírista v historii začal nahrávat kompletní klavírní dílo Ludwiga van Beethovena.

Ashkarovo provedení Beethovenových sonát si získalo vřelý ohlas u publika i kritiky: „Zvuk Ashkarova klavíru je naprosto výjimečný – jak ho jen popsat? Asi nejlépe jako pevný žulový útes, na němž probleskují jemné perličky světla,“ chválí The Arts Desk a BBC Music Magazine si libuje: „…v jeho vystoupení jsou v naprosté harmonii srozumitelnost, údernost, lyričnost i energický elán. Každá nota je křišťálově jasná, každé finále zážitek plný energie.“ 

Saalem Ashkar, přemýšlivý charizmatický palestinsko-izraelský umělec z Nazaretu, učaroval posluchačům řady světadílů. Za interpretaci Beethovenova díla sbírá ocenění na mezinárodních scénách, ale v repertoáru má i jiné autory a v budoucnu se chystá i na dalšího klavírního velikána, Roberta Schumanna.

Saleem rozhodl, že bude klavíristou již v dětství. Za podpory rodičů, kteří sami hudebníky nebyli, získal základní hudební vzdělání. Talent a pracovitost jej v 17 letech dovedly k setkání se Zubinem Mehtou, jeho objevitelem pro mezinárodní scénu a posléze k debutu v Carnegie Hall po boku Daniela Barenboima ve 22 letech a následně k pevné pozici mezi klavírní elitou. Je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů, jako jsou Vídeňští filharmonikové, Filarmonica de La Scala, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra či Mariinsky Orchestra St. Petersburg. Pravidelně vystupuje na předních pódiích a to s dalšími dirigenty zvučných jmen jako jsou Christoph Eschenbach, Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích.

 C. Bechstein

Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.

 

Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein a Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř National supérieur de musique et de danse v Paříži, Academia Nazionale di Santa Cecilia v Římě či sál Berlínské filharmonie. „Koncertní křídlo C. Bechstein má všechny vlastnosti, které činí pianistu šťastným: jasnost, bohatství barev a dynamiku a také mimořádně zpěvný zvuk,“ chválí nástroj Saleem Ashkar. C. Bechstein patří dnes k nejvýznamnějším výrobcům pian.

 Silvie Marková